- HE SEES YOU -

28 December 2009

Mental, Wanita dan Nur Kasih

Petang itu Ahmad melayari blog kepunyaannya untuk dikemaskinikan, sedang meneliti di bahagian shoutbox matanya terpaku oleh satu comments di bawah postnya yang bertajuk "ini wira kita...". Ahmad menoleh pandangannya ke arah comments dan dia mula mengukirkan senyuman apabila terbaca satu kenyataan yang bertulis "wow! penulisan yang baik.... saya suka:-) ". Selesai Ahmad melayari internet dia melangkahkan kaki memasuki biliknya, dia berbaring di atas katilnya yang empuk sambil tersenyum dan membayangkan betapa satu dunia menyukai tulisannya yang berkualiti. Sehinggalah pada suatu ketika matanya memerhati di sebalik shoutbox di blognya dan tertulis sebuah comment "pujangga sepi: mad poyo, tulisan macam haprak!!". 7 minit selepas itu Ahmad menulis sebuah post baru yang bertajuk "blog ini terhenti di sini"
Itu cerita Ahmad, ini pula cerita kakaknya Jamilah seorang gadis berusia 23 tahun yang gemar bermain Facebook. Jamilah telah meletakkan gambar-gambar percutiannya di Pulau Pangkor bersama teman-temannya. Di sebalik gambar itu tertera tulisan di ruangan tuliskan komen "Alias Shazman eh... awk ke yg cute tuh?" dan "Jamilah Sameon thank you ;)". Pabila Jamilah bersedih dia menulis pula di Facebook tentang kesedihan yang dialaminya, maka berjela-jelalah komen seperti " siannya... saya pon turut sedih", "sabar sbb tu separuh dr iman", "x pe, kumbang bukan seekor" dan banyak lagi. Jamilah kembali tersenyum dan merasakan seluruh dunia memberi perhatian kepadanya.

hmm.... jika anda pernah mengalami keadaan sedemikian, saya menggalakkan agar anda mendaftar di wad psychiatrist terdekat kerana dikhuatiri anda telah diserang oleh penyakit mental yang serius! yes, i'm talking about mental problem. Apabila seseorang mendapat pujian dan perhatian dia merasa ujub dan bagaikan satu dunia memujinya dan mengambil berat tentangnya manakala apabila dikritik dia merasakan bagai satu dunia mencemuhnya dan mula berputus asa dalam melakukan sesuatu, kemana dia pergi wajahnya kelihatan lesu. Jadi berhati-hatilah kepada pengguna Facebook dan blogger sekalian.

Terngiang-ngiang di telinga ini lagu terbang tinggi nyanyian Yasin yang kini popular dengan lagu nur kasih. Lebih kurang begini bunyinya " kau takkan hidup dengan pujian manusia atau mati dengan cacian mereka, pengertian hidup bukan apa yang kau sangka..."


*Paparan nama di dalam post ini tidak ada kaitan dengan sesiapa sama ada yang masih bernafas atau yang sedang meniti di alam barzakh

3 comments:

Hazim Azhar said...

salam akhi... serious seronok ana bace blog nta. (saje nak uji, haha)

tapi memang best la, tahniah. So, camne malaysia??

ke masih rindukan mesir. hehe.

muhammad_alfateh said...

MANTAPNYEEEER Suhayl!

BAGUSNYEEEER akh suhayl!

GEMPAKNYEEEE Ust Suhayl!

(Farhan: Xuhaaayl! kenapa pengsan nie? Aben, cepat bawa xuhayl gi Hospital Annur! Dia pengsaaan! Terbaca lebih pujian!!!)

-harap Suhayl tidak reply!-

Abdullah Xuais said...

tolong jgn puji lagi....!! lubang hidung ana dah semakin membesar, x tau nk sorok kat mane?


>hazim: mesir? hmm...jauh di jasad, dekat di sanubari, tersemat di kalbu. layarilah ultimatumkalbu.blogspot.com

hehe.. kenang kalian dlm rabithoh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails