- HE SEES YOU -

25 January 2010

Maaf, ada cili di gigi anda (part 2)

Hikmah! anta sedar tak apa anta cakap ni? bukan semua manusia dekat dunia ni yang jenis makan saman, kadang-kadang sampai berbuih mulut menegur. Tak nak berubah jugak! Apa kes?

Sabar! Sabar semua minta bertenang....... pembaca sekalian harap faham dengan konsep hikmah yang cuba dibawakan dalam post kali ini. Di sini, ana cuba berkongsi satu teknik "hikmah berwaktu" dalam tindakan menegur manusia. Ianya tak lari jauh dari kehidupan kita, cuba lihat beberapa contoh dari tokoh agung kita.....

1) Seorang Arab Badwi telah masuk ke masjid dan melepaskan pancutan air kencingnya di dalam masjid. Melihat pada keadaan itu, para sahabat menjadi berang dan bertindak untuk membentak Arab Badwi tersebut. Namun Rasulullah mencelah dengan bersabda "janganlah kalian putuskan kencingnya". Setelah puas Arab Badwi tadi melepaskan "tekanan"nya, Rasulullah menyuruh sahabat membersihkan kawasan ber"hancing" itu dengan air. Lali baginda memanggil Arab Badwi itu dan bersabda "sesungguhnya masjid ini tidak boleh diguna untuk membuang kotoran. Tempat ini hanya untuk solat, membaca Al-Quran dan berzikir pada Allah" maka berkatalah Arab Badwi tadi "Ya Allah rahmatilah saya dan Muhammad dan jangan rahmati orang lain selain kamu berdua"

2) Telah berlaku perbalahan antara Abu Dzar dan Bilal. Lalu, Abu Dzar memaki Bilal dengan berkata "kamu anak seorang budak hitam". Rasulullah mendengar kata-kata itu lalu baginda bersabda kepada Abu Dzar "ini keterlaluan wahai Abu Dzar, orang yang ibunya berkulit putih tidak memiliki kelebihan yang membuatkannya lebih baik dari seorang yang ibunya berkulit hitam". Kata-kata itu telah menyentak hati Abu Dzar, lalu beliau meletakkan kepalanya di tanah dan bersumpah beliau tidak akan mengangkatnya sebelum Bilal menginjakkan kaki di atas kepalanya.

senyum selalu sedekah berpanjangan (selingan)

So, berdasarkan 2 kisah ini dapat dilihat junjungan kita tidak mencaci pada mereka yang tidak mengerti namun dalam masa yang sama baginda bertindak tegas kepada orang yang melakukan ke"zalim"an *(meletakkan sesuatu perkara yang sudah diketahuinya, pada posisi yang salah).

Namun bagi pendapat ana sendiri cara terbaik dalam menegur adalah dengan kita berukhwah terlebih dahulu. Bila dah rapat, dia akan jadi seperti member tegur member. So,tak makan hati punyalah. Apa-apa pon, sebelum berkata-kata pastikan gigi anda bersih dari sebarang ke"cili"an. Bimbang orang lebih memandang "cili", dari kata-kata anda.

Maaf, ada cili di gigi anda

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails