- HE SEES YOU -

19 April 2010

Teknik menjaga hati ketika dipuji (bhgn 1)

Saya yakin pasti setiap orang yang berpijak di bumi ini inginkan keikhlasan dalam setiap amalan yang mereka lakukan, namun sedar tak sedar ada satu aspek yang sering menjadi penghalang 'Ikhlas" untuk menyelinap masuk ke dalam amalan anda.

"Apa mende aspek tu....?" (jerit seorang budak berbadan besar di hadapan saya)

Lantas saya bangun membetulkan kot yang dipakai, "ehmm!" (batuk skit bagi nampak serius) "bende itu ialah PUJIAN".

"owh! saya selalu kene puji dgn cikgu sebab selalu siap kerja rumah" (sampuk seorang budak di belakang budak badan besar sambil mengesat hingusnya).....

"habis tu apa perasaan awak".

"mestilah saya bangga, kalau mak bapak saya dengar pun diorang akan bangga sebab ada anak macam saya, kalau boleh semua orang kat dunia ni nak anak macam saya"
















-katanya dlm keadaan hidung begini-

"ha.... bukankah awak rasa bangga sedangkan perasaan itulah yang boleh membunuh sifat ikhlas awak dalam membuat kerja rumah"














-wajah budak tadi bertukar jadi macam ini-

"adik-adik adakalanya pujian itu bagus untuk memberi kita tahu bahawa tindakan kita itu bagus dan memberi kita semangat untuk terus berusaha, namun sering kali pujian ini membuatkan lahirnya dalam perasaan kita satu perkara"

seorang budak menggaru pipinya dalam keadaan hairan sambil bertanya "hmmm apa bende tu"

"UJUB"

jawapan itu membuatkan wajahnya bertambah hairan

"ujub ni ialah satu perasaan di mana kita "rasa" diri kita lebih hebat dari orang lain, walaupun kita tak cakap bende tu tapi dia bermain di hati kita....hmm BAHAYA! tu adik-adik"

wajahnya bertukar menjadi takut

"abang, bagitaulah kat kami teknik menjaga hati ketika di puji(ikut format tajuk)"
tanya seorang budak bergigi rongak sambil mengangkat tangan

"hmm abg pon tak adalah pandai sangat jaga hati bila dipuji tapi dah awak tanya abang terpaksalah jawab.... ok cuba adik bayangkan ketika adik dipuji "wah awak ni hebatlah" ha... apa adik nak jawab"

"tak tau? abg bagilah idea"............-:

1) Cuba adik jawab "berbalik kepada Allah, dia lagi hebat!" lepas tu kita akan dapat lihat orang tu terdiam dan rasa kagum sambil menggelengkan kepala seolah-olah terkena beberapa das tembakan (kpd yg berkata begitu, berhati-hatilah takut anda berkata di dalam hati "yes, terkena!)

2) Diam dan senyum.... itu sudah memadai tapi anda harus menanggung risiko akan dipuji lagi selepas ini.

3) Ataupun cakap "takde lah awak lagi hebat" yang ni kita dah biasa dengar kan?

4) Lagi satu kita boleh jug... -ABANG!!!- (jerit budak berbadan besar tadi) "mak kitorang dah sampai abang sambung esok je lah.... Bye bye!"

Tiba-tiba dewan yang tadi hingar-bingar menjadi sunyi sepi, tinggal saya seorang terkaku sambil mengangkat tangan (mood tengah berkobar-kobar menyampaikan ilmu) hmm nampak gayanya kita sambung dekat post akan datang je la.......


pengalaman ketika menjadi FASI di kursus kepimpinan Al-Amin Gombak

4 comments:

Thaaqhib Mohammed said...

i enjoy reading bebeh!

penulisan yg tak bagi pembacanya lari.

cuma... cari template yg lawa sikit. yg ada font yg lawa dan kemas.

tp..mmg ..hahahahaha

suhaylsalmi said...

tp macam mana kalau pembaca dia seorg pelumba lari?

ngak9 said...

yang ni teknik menjaga hati ketika dipuji.. tapi macam mana pulak teknik menangani hati orang yang suka puji diri sendiri??? =)

suhaylsalmi said...

ha... yg tu ana akan jwb pd bhgn ke 2..... NANTIKAN!!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails