- HE SEES YOU -

22 August 2010

Ramadhan Al-Mubarak? atau Al- Murtabak?

Sesudah lama tidak menulis di ruangan ini terasa ingin berkongsi pula beberapa coretan catatan peribadi Ramadhanku yang telah kita tempuh bersama beberapa ketika ini.....

MENEMPUH SAHUR

نِعْمَ سَحُوْرِ الْمُؤْمِنِ التَّمْرُ "Sebaik-baik makanan sahur seorang mukmin adalah tamar(kurma)" (HR Abu Dawud, Ibnu Hibban dan Al-Baihaqi) ..... Alhamdulillah, Ramadhan kali ini saya dapat mengekalkan bersahur dengan hanya buah kurma dan segelas susu bagi membekalkan tenaga untuk menempuh saat-saat berpuasa agar diberi kekuatan dalam beribadah di madrasah tarbiyah ini, lagi satu yang bestnya bila tabiat ini merupakan sunnah nabi.

PUASA MULUT

Sebelum tiba bulan Ramadhan, kebanyakan pelajar Al-amin akan berpuasa pada hari isnin dan khamis. Paling cikai sekali pun isnin tu dia akan jadi puasa wajib. Kemudian apabila tibanya Rejab dan Syaaban hari-hari untuk berpuasa itu ditingkatkan lagi. Kesimpulannya bila tiba bulan Ramadhan topik-topik seperti lapar dan dahaga itu bukan lagi menjadi masalah utama di bulan ini, kerana kami sudah biasa berpuasa sebelum ini. Namun yang menjadi konspirasinya di sini adalah apabila lisan atau kata-kata yang sering mengikut kehendak nafsu seperti mengumpat, mengutuk, mencarut menjadi satu perkara yang sukar dibendung pada ketika ini. Sejujurnya secara peribadi saya sendiri sedang memperbaiki kesilapan ini. Ayuh kita ubah sama-sama, baru ada suasana Ramadhan sikit.

KAKI DAN TARAWIH

Ramadhan kali ini bermula agak bermula agak suram bagi saya, kerana dalam tempoh 3 minggu ini saya ditimpa penyakit radang sendi yang menyukarkan saya untuk berjalan sehingga sampai satu tahap tu kene pakai tongkat macam Faizal Tahir. Jadi perkara ini menyebabkan saya sukar untuk ke masjid atau ke surau jadi bertarawihlah di rumah. Lagi satu yang kurang bestnya solat duduk ni sebab dia tak boleh sujud supaya kaki tak bengkok. So, cuba anda bayangkan di manakah feel solat yang tanpa lekapan dahi di tempat sujud..... Doakanlah kesihatan saya bertambah baik agar kita dapat sama-sama menikmati tarbiyah ini.

RAMADHAN DAN AL-QURAN

"Shahru Ramadhan allazhi unzila fihi Al-Quranu Huda linnass...."(2:185) Begitulah istimewanya di sini apabila tarbiyah Al-Quran itu turut melengkapi Ramadhan. Bagi para hufaz kebanyakannya mengambil pilihan untuk memantapkan lagi hafazan mereka pada bulan ini.... hmm mungkin atas faktor malam tu nak jadi imam tarawih kot? Bila bercakap tentang tilawah Quran sering timbul persoalan tentang kuantiti bacaan atau kualiti bacaan..... namun kita juga sering terlupa tentang penghayatan dalam bacaan. Sejauh mana kita mentadabbur kalamullah ini. Bagi golongan yang kurang fakih dalam pemahaman bahasa Arab adalah menjadi satu kelemahan untuk memahami Al-Quran yang merupakan teras dalam kehidupan ini. Jadi, manfaatkanlah bulan ini untuk mengisi lompong-lompong tersebut.

HARI LAHIR DI BULAN RAMADHAN

Tarikh 22.8 merupakan tarikh selepas hari al-quds sedunia. Bila melihat sirah Nabi Muhammad menyambut hari lahirnya dengan berpuasa pada setiap hari isnin kerana baginda lahir pada hari tersebut. So, kira yang bestnya kalau hari lahir time Ramadhan ni bukan saya je yang berpuasa time tu malah semua muslim turut meraikan hari lahir saya (owh hebak!!) teringat ketika di mesir hari lahir saya bersamaan dengan satu ramadhan jadi disebabkan terlalu excited menyambut ramadhan hingga terlupa bahawa hari tu merupakan hari lahir saya. Esoknya baru teringat dan saya pun bagitaulah dekat ikhwah yang lain..... akhirnya saya menerima "ucapan" (sindiran) sempena hari lahir yang ke 17. Begitulah bahangnya Ramadhan.

TERKENANG RAMADHAN DI MESIR

(Ha.... nantikan bahagian ke 2)

4 comments:

Ratu said...

lama sungguh tak update, rajin2 lah menulis lepas ni agar lancar penulisan yg diminati itu..huhu..ramadhan kareem!! happy 18 birthday.

Thaaqhib Mohammed said...

first , tertarik dengan murtabak..tapi takde.

second, tertarik dengan tongkat FT-AJL, dan rasanya boleh abca semangatnya di situ. kalau benar-benar ada.

third, lama tak lihat Ratu menulis.

suhaylsalmi said...

>to ratu:ALLAHU AKRAM!!!

Dah beso dah budak ni... anak sape la ni?

suhaylsalmi said...

>thaaqhib mohammed:

first, murtabak ada di malaysia... leh dapatkan di pasar malam berdekatan

second, semangat sape? FT ke?

third, haha... beliau lebih gemar mencomment dr menulis kot

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails