- HE SEES YOU -

28 December 2008

Apabila diucapkan takziah

8 tahun yang lalu aku digemparkan dengan berita tentang kematian adikku Muhammad Heyqal b Mohd Salmi.Pada waktu itu bulan ramadhan disambut dengan muram oleh keluarga kami, kami bersama-sama menguruskan jenazahnya dan beliau telah ditanam di Tanah Perkuburan Islam Sungai Tangkas.Sempat juga aku menatap wajah si kecil itu buat kali terakhir.Setelah selesai pengkebumian,beberapa orang pak cik datang kepada ayahku dan mengucapkan takziah.Pada jangkaan awal aku takziah ialah ungkapan yang sering diucapkan kepada orang yang mendapat kejayaan.Rupa-rupanya aku tersilap......

namun ada suatu perkara yang bermain di benak fikiran ini.Takziah tu ape?

Takziah adalah satu ungkapan yang diucapkan kepada keluarga si mati untuk menghiburkan hatinya yang sedang bersedih dan memberi dorongan untuk terus bersabar, hukumnya pula adalah sunat.Tapi jika dilihat di Malaysia apabila diucapkan takziah kita akan lagi bersedih, mungkin kerana kurang memahami maksud sebenar takziah kot? Di sini ada satu sunat lafaz takziah yang sesuai untk kita amalkan, tak silap bunyi dia cam ni kot......

A’zhomallahu ajrak,waahsana azaaak,waghofaro limayyatik,wa’awwadakallahu an musibatika khaira

“Semoga allah memberi ganjaran yang besar kepadamu,mengelokkan kesabaranmu,mengampuni si mati dan semoga allah menggantikan musibah yang berlaku dengan kebaikan untukmu”


*usah bersedih, Allah ada bersama hambanya yg sabar...

Tetapi awas! Janganlah anda terlalu mulia sangat dalam mengucapkan takziah sehingga setelah seminggu kejadian tersebut berlaku pun anda masih mengucapkannya.Hukumnya adalah makruh kerana bimbang jika perkataan tersebut mengingatkan mereka semua kepada arwah,cukuplah sehingga hari ke3, kematian itu lebih afdhal.

Ikhwah di sini ingin menutup kata-kata dalam sesi ini dengan sebuah hadith yang diriwayatkan Ibnu Majah,sabda Ar-Rasul s.a.w:Tidaklah seseorang muslim itu mengucapkan takziah kepada saudaranya yang ditimpa musibah melainkan allah akan memakaikannya dengan pakaian – pakaian kemulian pada hari kiamat.

Cukuplah sekadar mati dijadikan peringatan buat kita,Wallahua’lam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails