- HE SEES YOU -

28 December 2008

Di sini bermula:Tahun baru,azam baru,matlamat baru?


Alhamdulillah, setahun berlalu....rasanya baru berapa ketika aku memandang tahun 1429. Tahun baru pasti sering kita kaitkan dengan azam yang baru.Mungkin ada yang berazam untuk simpan janggut,simpan duit,naik gaji,jadi anak yang soleh,what ever laa...., namun apa yang akan kita perolehi daripada azam kita itu?

Kali ini ikhwah ingin membicarakan sedikit tentang persoalan matlamat yang utama dan sebenar. Sebenarnya dalam melakukan sesuatu perkerjaan, yang akan membantu kita mencapai ikhlas salah satunya ialah kejelasan matlamat. Apa yang sebenarnya kita inginkan dalam melakukan sesuatu amal, tidak kira kecil atau besar ialah Mardhotillah(keredhaan allah).

Besar atau kecil sesuatu amal itu bukanlah menjadi kayu ukur untuk seseorang itu ke syurga.Cuba bayangkan seorang Daie yang giat melakukan kerja da’wah namun apa matlamat utama sekali yang dia letakkan adalah Ustiazatul Alam, nampak besar bukan? Sesungguhnya matlamat paling utama ialah Mardhotillah, kita membina sehingga ustiazatul alam pun untuk menagih mardhotillah.Kerana tanpa Mardhotillah , Nabi Muhammad s.a.w pun tidak akan ke syurga.

Berbeza pula dengan seorang penyapu sampah yang menyapu dengan bermatlamat agar jiwanya akan terdidik dengan sifat pembersih kerana “Kersihan sebahagian daripada iman”(bukan hadis tapi merupakan kata-kata pujangga) dan dengan peribadinya itu akan membantu menaikkan islam, dengan harapan Allah redha dengan amalnya.Kan indah dan jelas tu.

Adakalanya kita berasa putus asa dengan amal kita.....jadi jelaskan kembali matlamat kita agar kita kembali bersemangat.BERSAMALAH MERAIH MARDHOTILLAH!!!!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails