- HE SEES YOU -

07 December 2008

Eid al-Adha:Haji dan pengorbanan


Aidil Adha menjelang tiba, namun apakah persiapan kita untuk menghadapi hari yang mulia itu. Adakah dengan membeli lemang,menempah baju raya ,packing untuk balik kampong atau pelbagai lagi perkara.Namun adakah kita mengerti apakah pengertian Aidil Adha yang sebenarnya jika kita beriya-iya menyambutnya.

Ikhwah di sini ingin kita renungkan bersama,jika anda perasan masyarakat di Malaysia lebih gemar menyambut Aidil Fitri berbanding Aidil Adha, mengapa? Cuba kita berpaling ke belakang sebentar,jika dilihat Aidil Fitri disyariatkan pada 2 hijrah bersempena menyambut kemenangan umat islam yang berjaya menahan nafsu(berpuasa),manakala Aidil Adha pula disyariatkan sejak zaman Nabi Ibrahim a.s lagi.Nampaknya bumi yang uzur ini lebih lama menikmati Aidil Adha berbanding Aidil Fitri.Bagaimana pula dengan kita......?

Bercakap tentang Aidil Adha teringat pula ana kisah di zaman tabien,tentang seorang syeikh yang bermimpi mendengar perbualan dua malaikat yang sedang berbincang tentang keputusan ibadah haji pada tahun itu,salah satu daripada malaikat tersebut memberitahu bahawa pada tahun itu hanya ada seorang insan sahaja yang ibadah hajinya diterima,tetapi yang anehnya kelibatnya tidak kelihatan di kawasan tersebut.Kemudian syeikh itu terjaga dari tidurnya dan berusaha mencari insan dikatakan oleh malaikat tadi.Setelah dia Berjaya bertemu dengan insan tersebut,dia bertanya bagaimana haji insan tersebut diterima oleh allah sedangkan orang tersebut tidak pernah pergi menunaikan haji.Setalah lama insan itu terdiam,dia menjawab bahawa dia sebenarnya sudah lama menyimpan hasrat untuk menunaikan haji,setelah duitnya mencukupi dia memasang niat untuk menunaikan haji,namun dia mendapat tahu bahawa jirannya sudah lebih seminggu tidak makan.Dengan berniatkan haji dia telah menyerahkan duit itu kepada jirannya.Patutlah Aidil Adha sering dikaitkan dengan pengorbanan.

Ana juga ada mengkaji tentang sirah nabi Muhamad s.a.w tentang Aidil Adha,apa yang dapat ana simpulkan mereka menyambutnya dengan cara memberikan hak kepada golongan yang tidak berkemampuan.Begitulah cara kehidupan mereka yang sentiasa menegakkan hak dan batil.

Suasana sambutan Aidil Adha di Malaysia agak berbeza dengan sambutan Aidil Adha di timur tengah,menurut cerita ikhwah-ikhwah di sana suasana disana teramatlah meriah jika dibandingkan dengan Malaysia,mungkin mereka lebih kenal dan menghayati erti pengorbanan yang sebenar.Sudahkah anda mengenali erti pengorbanan sebenar?sudah puaskah anda berkorban?jika Asyraf Sinclair sanggup berkorban merentasi selat yang memisahkan dua Negara untuk mendapatkan wanita yang ingin dimilikanya,mengapa tidak kita berkorban untuk mendapatkan redha sang pencipta yang memiliki segala-galanya. Maaf zahir batin....................

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails